I restaurangen gäller det att utrusta sig för de många typer av olyckor som kan inträffa. Vanligast är mindre skärsår och små brännskador. Fokus bör ligga på att ha de produkter som det är åtgång på, som plåster och brännskadeplåster. Det gäller att välja rätt plåster så att de är livsmedelsanpassade. Rätt plåster för restaurang är blå plåster.

Utrustningen skall också kunna täcka behovet vid en större skada, tex om någon får hett vatten över sig eller en allvarlig skärskada.

Verksamheter med personer som kommer och bor tillfälligt på platser ställer krav på skyltningen. Det måste vara lätt och snabbt att hitta utrymningsskylten ifall gästerna snabbt måste utrymma samt enkelheten att snabbt hitta förbandsmaterial eller hjärtstartare vid en olycka.

Vid receptionen eller kassan är det fördelaktigt att placera hjärtstartaren och en utryckningsväska, så att det snabbt går att ta med sig material till en skadad person som en gäst eller liknande. Därför räcker det inte med att bara utrusta köket eller andra riskområden på arbetsplatsen, utan tänk på hur man skall ta hand om en gäst som råkat illa ut också.

Att tänka på när man utrustar en restaurang:

  • Små skärsår är vanliga, enkelhet till plåster
  • Små brännskador är vanliga, enkelt sätt att behandla dessa
  • Ögonskölj skall finnas vid starka kem som exempelvis diskmedel
  • Kunskap om luftvägsstopp
  • Välj material som sitter skyddat mot matfett eller vid rengöring av restaurangen
  • Akutväska och hjärtstartare vid kassan, det känns tryggt för kunderna samtidigt som det snabbt är på rätt plats vid behov.